تبلیغات
مـــلــورانـیـان - وعده بی‌سرانجام سه دولت



در هفته‌های اخیر دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام خبر ایجاد یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در چابهار با هدف شکست انحصار دو خودروساز کشور بار دیگر بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی ایجاد قطب سوم خودروسازی را در اذهان عمومی زنده کرد.

اگر قرار است با ورود شرکت‌های چینی قطب سوم خودروسازی کشور راه اندازی شود و خودروهای بی‌کیفیت دوباره به مردم عرضه شود بهتر‌‌ همان که اصلا این قطب ایجاد نشود.




قطب سوم خودروسازی و شکستن انحصار ایران خودرو و سایپا البته حرف تازه‌ای نیست و در دولت نهم و دهم هم مسبوق به سابقه است، اما این اقدام هیچ وقت به طور عملی انجام نشد و فقط به حرف‌ها و وعده‌های مسؤولان دولت‌های نهم و دهم محدود شد. حافظه تاریخی صنعت خودرو حاکی از این است که ایده راه اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور، در اصفهان نخستین بار در سال ۸۹ توسط وزیر صنعت دولت نهم یعنی علی اکبر محرابیان مطرح شد


 او وعده داده بود، یک سال بعد قطب سوم خودروسازی در کشور متولد می‌شود، اما نه تنها اصفهان رنگ خودروسازی به خود ندید، بلکه ایده ایجاد قطب سوم خودروسازی در خوزستان هم روی کاغذ باقی ماند و به برگزاری چند جلسه محدود شد و همچنان ایران خودرو و سایپا یکه تاز میدان صنعت و بازار خودرو سازی کشور هستند.

دردانه‌های خودروساز کشور در شرایطی باید در رقابت با قطب سوم قرار گیرند که هنوز جزئیات این اقدام از سوی اکبر ترکان یا دیگر مسؤولان مربوط اعلام نشده است.

البته برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر با گمانه زنی در خصوص چگونگی ایجاد قطب سوم، احتمال حضور و سرمایه گذاری چینی‌ها را در این پروژه قوی می‌دانند. گمانه زنی‌ها همچنین حکایت از حضور بخش خصوصی و دولت و یا یکی از این دو در کنار چشم بادامی‌هاست، چرا که چینی‌ها حضور پررنگی در بازار ایران دارند و شناخت بالایی از این بازار به دست آورده‌اند.

همچنین پس از اعلام خبر ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور، مدیرعامل ایران خودرو از این اقدام استقبال کرد، اما به شرطی که فعالیت آن بر مبنای تولید داخل باشد و نه مونتاژکاری؛ همچنین عضو هیأت‌ مدیره انجمن قطعه‌سازان در خصوص این ایده گفت: از نظر قانونی هیچ مانعی برای کسی که بخواهد خودروسازی راه‌اندازی کند وجود ندارد، اما چیزی که مهم است، این است که خودروسازی کار راحتی نیست.

در همین حال دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این زمینه به شما می‌گوید: ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور باید در چارچوب استراتژی کلان صنعت خودرو صورت گیرد.

وی تاکید می‌کند: هم‌اکنون ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و برای ایجاد ظرفیت یک میلیون دستگاه دیگر می‌توان ظرفیت تولید شرکت‌های فعلی را افزایش داد و یا شرکت جدیدی ایجاد کرد.

با این حال شرکت‌خودروساز جدیدی که قرار است به عنوان قطب سوم فعالیت کند نباید مونتاژکار باشد، در واقع هر قطب سومی باید با محوریت طراحی و تولید داخل فعالیت خود را آغاز کند و توسعه صنعت قطعه‌سازی نیز به عنوان رکن اصلی صنعت خودرو باید مورد نظر قرار گیرد، به‌گونه‌ای که همزمان با ایجاد قطب سوم خودروسازی، شبکه قطعه‌سازی مرتبط نیز شکل گیرد.

وی همچنین درباره ‌قطب سومی که از سوی دولت مطرح می‌شود، گفت: اگر قرار است قطب سوم راه‌اندازی شود، باید رویکرد صادراتی باشد. نباید کالایی تولید شود که داخل را تحت تأثیر قرار دهد و باعث نابودی آن شود. همچنین نباید سرنوشت ‌این خودرو‌سازی ‌به سرنوشت خودرو‌ساز‌هایی که پیش از این تأسیس‌ و اکنون تبدیل به وارد‌کننده شده‌اند، دچار ‌شود.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره به «شما» می‌گوید: در ‌گذشته، بسیاری ‌از شرکت‌ها مانند کیش خودرو، زاگرس خودرو، و کرمان خودرو راه‌اندازی شدند، ولی اکنون کار آن‌ها، تنها واردات است و اصلا تولیدی ندارند؛ پس باید ‌این موضوع با جدیت بررسی شود تا دست‌کم بتوانیم با مشارکت کشور‌هایی که در این کار تجربه بالایی دارند، ‌ بازار آسیای میانه را به دست بگیریم.

اگر قرار است با ورود شرکت‌های چینی قطب سوم خودروسازی کشور راه اندازی شود و خودروهای بی‌کیفیت دوباره به مردم عرضه شود بهتر‌‌ همان که اصلا این قطب ایجاد نشود.

با این حال آنچه که بیش از هر موضوعی اهمیت دارد لزوم شکستن انحصار بازار خودرو و خارج کردن آن از دست دو دوردانه این صنعت یعنی ایران خودرو و سایپا است دو شرکتی که به طور حتم در این میان بیکار ننشسته و با توجه به لابی گسترده خود در دولت و مجلس به طور حتم تمام تلاش خود را برای شکل نگرفتن قطب سوم و نشکستن انحصار موجود به کار خواهند بست.



تاریخ : دوشنبه 3 شهریور 1393 | 03:11 | نویسنده : مــدیــرکــل | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • باشگاه نجوم